Sportymaps / Stories behind the prints / Interview Wim

Customer interview Wim

Meet Wim from the Netherlands and the story behind his Sportymaps posters.
Interview in Dutch, English translation below.

Sportymaps Customer Wim Velofanatics


Je hebt een bijzondere prestatie geleverd door de Bicinglé du Ventoux te voltooien. Je hebt daar ook een zeer uitgebreide blog van gemaakt op je eigen site. Kun je in het kort aangeven wat de Bicingle du Ventoux inhoudt?
De Bicinglé du Ventoux wordt georganiseerd door de Club des Cinglés du Mont Ventoux; een groep van gepassioneerde lokale Franse fietsers die in de jaren 90 met georganiseerde fietsevenementen rond de Mont Ventoux startten. Ze besloten op een bepaald moment om aan het meervoudige beklimmen van de Mont Ventoux een officieel certificaat vast te hangen; de Cinglé du Ventoux was geboren. Bij de Cinglé du Ventoux is het de bedoeling om de Kale Berg langs de 3 zijden op 1 dag op te fietsen. Later kwam daar dan nog de Galérien bij, 4 maal met een extra off-road route doorheen het bos, en de ultieme prestatie de Bicinglé du Ventoux; 6 maal de Ventoux op 1 dag beklimmen. Bij de Bicinglé du Ventoux is het dus de bedoeling dat je op 1 dag tijd de 3 beklimmingen van de Mont Ventoux telkens 2 maal op fietst. Hoe je dit indeelt, bepaal je zelf… zolang het maar binnen de 24 uur is.

Van deze prestatie hebben we een Sportymaps print voor je mogen maken. Hoe ben je bij Sportymaps terecht gekomen?
Het idee van jullie Sportymaps vond ik vanaf moment 1 geweldig. Een leuk aandenken dat ook nog stijlvol en modern oogt. We hebben Sportymaps in 2017 via een advertentie op het Internet ontdekt. Omdat mijn vrouw op dat moment net de marathon van Amsterdam had uitgelopen, besloten we dit op Sportymaps-wijze vast te leggen.

Roept de poster nog specifieke herinneringen bij je op van die bewuste dag?
Ja, ik sta nog regelmatig stil bij die beruchte dag in juli 2020. Spontaan roept het vooral euforische beelden en een euforisch gevoel op. Ik word er ook vaak over aangesproken door mensen die bij ons op bezoek komen. Het motiveert daarnaast om te blijven sporten.

Op wat voor fiets(en) rijd je?
Ik rijd hoofzakelijk op racefietsen. Zo heb ik een Scott Solace 10 disc uit 2016 die nu hoofdzakelijk dienstdoet als reservefiets en fiets voor op de indoor trainer. De fiets waarmee ik tegenwoordig echter buiten fiets en die me ook naar de top van de Mont Ventoux heeft gebracht, is een Bianchi Oltre XR4 CV Disc Ultegra DI2.

Hoeveel fiets je ongeveer per week? En train je anders voor zo'n grote uitdaging als de Bicinglé?
De laatste jaren ben ik intensiever beginnen te fietsen, gewoon omdat het mij een gelukzalig gevoel geeft en ook omdat knieproblemen mij geen andere optie gaven. Als je daar dan een doel aan kunt verbinden, is het helemaal toppie. Ik probeer 4 à 5 dagen per week een fietstraining af te werken. Hierdoor kom ik op het einde van het jaar tussen de 17.500 en de 20.000 fietskilometers uit. Voor de Bicinglé lag de focus vooral op duurtrainingen aangezien je tijdens een dergelijke prestatie toch ongeveer 15 uur in het zadel moet zitten. Deze duurtrainingen wisselde ik dan af met 1 à 2 intervaltrainingen per week en bijkomend 1 à 2 maal core stability-oefeningen per week. Tot slot heb ik de laatste maanden voor de uitdaging ook mijn voedingspatroon aangepast om toch nog wat extra kilo's te verliezen.

Je bent nu aan het trainen voor Le Tour du Mont Blanc, heb je nog meer van dit soort avonturen op je bucketlist staan? Of andere beklimmingen die je graag nog eens zou willen doen?
Ja hoor, ik zou heel graag de Tour des Stations in Zwitserland een keer fietsen en als het ooit zou kunnen Mount Wuling in Taiwan. Mount Wuling is een 105 kilometer lange klim waarbij je van zeeniveau naar maar liefst 3275 meter hoogte gaat. In Europa staat de Passo dello Stelvio hoog op mijn fietsverlanglijstje.

Heb je nog tips voor wielrenners die zich willen wagen aan de Cinglé of Bicinglé du Ventoux?
Ja zeker. Boek voor deze uitdaging zeker enkele dagen aan de Mont Ventoux. Zo kun je niet alleen opwarmen, maar kan je ook de dag uitkiezen met de beste of de minste wind. Het durft namelijk weleens hard waaien op de Kale Berg. Daarnaast is voeding en drank tijdens de uitdaging bijzonder belangrijk. Reken op voorhand uit hoeveel koolhydraten en andere zaken je lichaam per uur maximaal kan opnemen en neem deze zaken dan ook in. Zelfs als je geen dorst of honger hebt. Tot slot, probeer ook te genieten. De zonsopgang en zonsondergang op de Ventoux zijn echt wonderbaarlijk. Neem een paar minuutjes de tijd om hiervan te genieten. Veel succes alvast aan alle toekomstige deelnemers!

Sportymaps Customer Wim Velofanatics

Wim (Velofanatics) riding the Bicinglé du Ventoux.

English version

You have made an extraordinary achievement by completing the Bicinglé du Ventoux. You also made a very extensive blog of that on your own site. Can you briefly outline what the Bicingle du Ventoux entails?
The Bicinglé du Ventoux is organised by the Club des Cinglés du Mont Ventoux; a group of passionate local French cyclists who started to organize cycling events in the 90s of the previous century on the Mont Ventoux. At a certain point they decided to officialize the heroic performance of climbing the Ventoux multiple times by providing an official certificate of the performance and they created the Cinglé du Ventoux; climbing the 3 ascents of Mont Ventoux on one day. Later on, they extended their challenges with the Galérien (one additional ascent via an off-road forest path; so 4 climbs in total). And last but not least the Bicinglé du Ventoux; climbing the 3 ascents of the Ventoux 2 times on one day, so 6 climbs in total.

From this achievement, we were able to create a Sportymaps print for you. How did you end up at Sportymaps?
Me and my wife we discovered Sportymaps via an online advertisement. Because my wife had just finished the 2017 Amsterdam Marathon, we decided to visualize her incredible performance by means of a Sportymaps map.

Does the poster still evoke specific memories for you from that particular day?
Yes. I am often just looking at the poster thinking in a nostalgic way about that hot day in July 2020. I don't recall the pain anymore but especially the euphoria; a pleasant feeling which makes me realize what I have achieved and why I love that two-wheel horse. When we invite people at our house, they often also notice the map and start asking questions about it. It also a motivation to keep on moving, living healthy and doing sports.

What kind of bike(s) do you ride?
My focus is race bikes. I have got a Scott Solace 10 disc from 2016 which acts as my spare bike and which also functions as my indoor trainer bike. My main bike, and also the one which I used to climb the Ventoux, is a Bianchi Oltre XR4 CV Disc Ultegra DI2.

How much do you cycle approximately per week? And do you train differently for such a big challenge as the Bicinglé?
Past years I have increased my cycling intensity and frequency just because I love cycling but also because I don't have any other options due to knee issues. If you can add a goal to the cycling story, it becomes even more interesting. I try to cycle 4 to 5 times a week. My 2020 cycling total was around 18500 kilometers. To attack the Mont Ventoux 6 times, my main focus in 2020 were endurance rides because one has to remain seated around 15 hours to complete this challenge. These endurance rides were combined with 1 or 2 interval trainings and 1 or 2 core stability days per week. The last months before the challenge I also changed my diet to lose a few more kilograms.

You are now training for Le Tour du Mont Blanc, do you have any other adventures like this on your bucket list? Or other climbs you would like to do again?
Yes of course. I would love to ride the Tour des Stations in Switzerland and if ever possible Mount Wuling in Taiwan. Mount Wuling is 105 kilometer climb whereby you start at sea level and ascent up to 3275 meters above sea level. The Passo del Stelvio is also on my European cycling bucket list.

Do you have any tips for cyclists who want to venture to the Cinglé or Bicinglé du Ventoux?
Yes, for sure. Reserve a few days locally for this challenge. It will not only allow you to properly warm up but it will also allow you to choose the day with the least wind or the best wind. Mont Ventoux is notorious for its winds, so choosing the best day is crucial. Sometimes the top of the Mountain is even closed due to the wind. Besides also focus on your nutrition and drinks during the ride. Calculate beforehand how many carbohydrates and other nutrients your body can process per hour and consume these quantities also every hour. Even when you are nit hungry or thirsty. And last but not least, try to enjoy this ride of your life! The sunrise and sunset on the Mont Ventoux are just stunning. Take a few minutes to enjoy this dream of colors. Good luck to all future participants!

Sportymaps Customer Wim


You can follow Wim (Velofanatics) on Instagram
https://www.velofanatics.com